Followers

Saturday, September 15, 2012

Adam vs Aurat?



Assalamualaikum wbt..
Okay, kali ini aku nak sentuh pasal isu AURAT…apa itu aurat?Dari segi bahasa, aurat itu bermaksud segala perkara yang dirasa malu jika diperlihat/didedahkan..

Tapi all the times, bila sebut pasal aurat, kaum Hawa yang selalu dikaitkan, seolah-olah macam kaum Adam ini semua tak perlu kisah sangat dengan aurat ke apa.. no no no.. itu semua salah..lelaki masih mempunyai aurat / bahagian yang perlu dilindungi daripada pandangan orang sekeliling..jadi kali ini, post aku akan berkisar secara detail nya mengenai aurat bagi lelaki..

Secara kasarnya, aurat lelaki berada dalam area seperti rajah di bawah:

 
 
*Haha...comelnya aku lukis!* Em, mohon maaf kerana bakat melukis dalam diri ni sangat kurang..tapi dalam rajah tersebut, basically kawasan aurat bagi seorang lelaki adalah dari pusat, sehingga ke paras lututnya. Compared to kaum Hawa, kaum Adam punya kawasan badan yang dikira aurat adalah kecil. Akan tetapi, masih ramai jugak yang tak berapa perasan akan kepentingan menjaga aurat ini.. *peringatan untuk diri sendiri juga*.. kenapakah menjaga aurat sangat penting bagi kita wahai kaum Adam sekalian? Satu contoh paling simple, korang refer pada rajah berikut..




Btw.. aku snap gambar ni di pintu surau Carrefour The Sphere, Bangsar South..Rujuk pada rajah..pemakaian lelaki itu nampak sempurna dah untuk solat, akan tetapi, kerana baju itu sedikit 'fit', maka apabila dia sujud, akan terlihatlah bahagian auratnya..kalau ternampak aurat? Batal solat.. Jadi sama-sama kita cuba jauhi daripada perkara ini dengan memakai pemakaian yang betul-betul boleh menutup aurat kita ketika sedang bersolat..lagi satu, aku pernah nampak situasi macam ini, tapi lelaki tu punya boxer adalah agak besar, dan menutup area yang terdedah oleh baju 'fit' nya, sekurang-kurangnya ia masih menutup aurat, tetapi lebih baiklah jika lain kali dia tukar sikit pemakaian, pakai baju besar sikit ke..bagi orang yang berbadan besar macam aku, benda ini lagilah perlu dijaga..

bukan setakat untuk beribadah atau ketika beribadah, aurat itu perlu dijaga sepanjang masa..contoh lain adalah mungkin ketika bersukan, jika sangat diperlukan memakai seluar pendek, pakai lah seluar tight itu, lelaki kalau menampakkan bentuk kaki mungkin tak mengapa, yang kaum hawa itu sebaiknya janganlah okeh..

Emm aku nak cakap lebih lanjut berkenaan isu ini pun, aku masih tidak penuh ilmu di dada, apa yang serba sedikit aku tahu, aku kongsi..walaupun tidak baik, tidak ada salahnya kita mengajak pada kebaikan..kalau post ini ada membuatkan sesetengah pihak terasa atau apa-apa, aku mohon maaf..tetapi sedarlah..bersyukurlah kerana masih ada yang mahu menegur kita, kerana Allah telah menggerakkan hati mereka supaya menegur kita, jangan mudah melenting, terima teguran dengan hati terbuka, dan bersyukurlah..Allah masih sayangkan kita..in fact Allah sentiasa menyayangi kita semua, cuma kadang-kala kita yang melakukan tindakan semacam kita tidak menyayangi-Nya..sebagai manusia biasa, kita tak lari daripada melakukan kekhilafan, dan Allah akan sentiasa mengampuni dosa kita jika kita meminta, dan berusaha untuk tidak mengulanginya..HE creates all of us, afterall..wallahualam.. =)


No comments:

Post a Comment