Followers

Monday, September 24, 2012

Karnival Kerjaya..tak ingat nama -23-9-2012-


Assalamualaikum wbt..

Oh dah lama tinggal ::Nu Life:: hehe. tak adalah lama mana, dalam beberapa hari sahaja..baik..tujuan post aku kali ini tak ada tujuan spesifik..tapi mungkin mau berbicara sedikit mengenai masa hadapan..back to the future, shall we? =)

Baru semalam, aku pergi ke karnival kerjaya di Mid Valley seorang diri untuk mencuba nasib meng-apply kerja lain berbekalkan pengalaman setahun jagung bekerja..Aku rasa, ramai agaknya peserta karnival semalam ni terdiri daripada pelajar-pelajar yang baru selesai menamatkan pengajian di menara ilmu masing-masing..muka semua innocent saja, comel-comel dan nampak sangat bersemangat untuk meneruskan perjuangan dalam lapangan kerjaya pula. Oh semalam aku pergi seorang diri ke sana. Kenapa tak ajar member? Erm..member aku ramai orang over the state.. (negeri lain).. okey itu hanya satu alasan..aku cuba gak ajak Cik W melawat sana, tapi tidak berkesempatan kerana adiknya datang pulak. Tak apalah, aku pergi seorang diri saja. Dah biasa dah forever alone berjalan seorang diri ni. Aku pergi naik public je, naik KTM, belum beli kereta lagi. *dah mampu nak beli but then..nanti lah.. =)*

Sesampai je aku di sana, dah lah train sangat sesak dengan orang lain yang memang nak pergi jalan-jalan di Mid Valley *agaknya*. Aku dengan cool-nya berjalan sepantas mungkin untuk ke tingkat atas Mid Valley kerana karnival ini dianjurkan di tingkat atas sekali.. baru aku perasan..wahhh..ada karnival post-grad juga rupanya, boleh lah cuba nasib usha-usha sikit di sana. Sampai booth USM, perasan ada senior aku kat situ, Cik Juju. Hoho, kesian dia kena jaga booth dari pagi sampai malam..
Perkara yang menarik perhatian aku di karnival post-grad adalah booth UKM dan UPM. kerana? dua-dua menara ilmu ini yang paling berhampiran dengan rumah aku. Tapi lepas dah mengorat bertanyakan informasi mengenai kedua-dua U ini, aku berhasrat nak kerja dahulu lah, kumpul duit dan agak-agak dah mampu, baru boleh fikir mahu sambung Master. Duit hutang dengan PTPTN pun masih banyak, inikan pula mahu menambah hutang yang aku tanggung, ada rezeki insya Allah aku memang nak sambung belajar..mohon korang doakan ye.. =)

Baik..lepas habis pusing karnival post grad, aku pergi melawat ke karnival kerjaya pula. Ya Allah, ramai sungguh umat manusia yang berada di situ, masing-masing mahu mencuba nasib untuk memohon pekerjaan di sana. Berapa banyak syarikat-syarikat yang ada di sana? Erm...boleh tahan banyak lah juga. Nak sebut satu-satu memang tak larat lah jawabnya. Antara syarikat yang aku cuba apply adalah Putrajaya Holdings Bhd, Hewlett Packard(HP), RHB Bank...lagi dua syarikat aku sudah lupa pulak, maaf. (-.-'') Persaingan untuk mendapatkan pekerjaan itu sangat mencabar..bukan mahu menakutkan mereka yang baru mahu mula menceburi bidang pekerjaan, tetapi ini adalah HAKIKAT! Fakta bukan auta!

TAPI...itu tidaklah menjadi alasan untuk bermuram durja dan tidak berusaha sedaya-upaya untuk mencari pekerjaan. Usaha, kita tetap perlu lakukan. Rezeki itu sentiasa ada. Allah dah tetapkan dari awal segala-gala yang terbaik untuk kita, terpulang bagaimana kita mahu berusaha dan mencari peluang-peluang itu. Boleh jadi cepat, boleh jadi lambat, dan tidaklah pula segala apa yang bakal menjadi rezeki itu merupakan sesuatu yang kita sukai, dan boleh jadi ia sangat kita benci, tapi Allah Maha Mengetahui..DIA tahu apa yang terbaik buat kita..teruskan berusaha sedaya-upaya, dan berdoalah pada-Nya..

Em kalau post kali ini agak bosan maaflah, ni lebih kepada catatan dan pengalaman peribadi, dan agak-agak kalau ada perkara yang baik boleh didapati daripada post ini, ambillah, jadikan tauladan..jika lebih banyak yang tidak baik, buanglah, jadikan sempadan.. =)

No comments:

Post a Comment