Followers

Wednesday, September 26, 2012

iPhone 5 - The biggest thing to happen to iPhone since iPhone


Assalamualaikum wbt!!

Baik, pada post kali ini, aku akan sedaya upaya cuba mengulas serba sedikit mengenai apa yang aku tahu dan aku kaji berkenaan produk Apple Inc. ini.. Baru lebih kurang dalam 2 minggu semenjak pelancaran peranti mudah alih terbaru daripada Apple, iaitu iPhone 5. Baru sahaja seminggu dilancarkan di US, bilangan jualan peranti ini sudah mencapai angka 5 juta. Banyak betul peminat iPhone ini ya? Hehe. produk berkualiti, mestilah ramai peminatnya kan?

Oh, ulang siaran, aku membuat review ini tak ada dapat apa-apa imbuhan ke ganjaran daripada mana-mana pihak, just out of my interests and studies done on this interesting gadget. Baiklah..seperti dalam post dahulu yang berkaitan dengan Samsung Galaxy SIII, aku tunjukkan dahulu rupa paras peranti tersebut..sila lihat di bawah..







Okey, jika nak dibandingkan dengan iPhone 4s yang sebelum ini, dilancarkan pada tahun lepas (tak ingat bulan berapa), sekali imbas mungkin nampak tak berapa beza sangat. Tapi kalau korang teliti betul-betul, iPhone5 adalah lebih panjang luas saiz skrinnya, iaitu 4 inci, berbanding iPhone 4s yang saiz skrinnya hanyalah 3.5 inci..Sila rujuk jadual perbandingan di bawah..

 
Maaf, kerana jadual perbandingan adalah tidak cantik. haha. Nampak jelas kan perbezaan ketinggian kedua-dua peranti ini berdasarkan gambar tersebut? Hehe. Basically, kedua-dua peranti ini beserta versi-versi iPhone lain milik Apple Inc adalah berasaskan sistem operasi iOS. iOS merupakan sumber perisian tertutup milik Apple, tidak seperti Android yang merupakan sumber terbuka dan boleh diolah/dimanipulasi mengikut kemahuan pengguna/syarikat lain. Dalam dunia siber sekarang, di mana-mana sahaja kita boleh nampak 'pergaduhan' siber di antara kipas susah mati Android dan iOS.. masing-masing memberitahu bahawa sistem operasi pilihan mereka adalah yang terbaik..

Walaupun aku sudah biasa menggunakan peranti berasaskan Android, peranti berasaskan iOS juga adalah sangat hebat bagi aku. Dalam hal ini, aku bersikap neutral. Cuma satu faktor utama aku kurang meminati peranti Apple adalah kerana harganya yang memang agak mahal jika mahu dibandingkan dengan peranti Android. Tetapi tepuk kepala tanya poket lah..kalau korang mampu memiliki peranti seperti ini, silakanlah, jangan teragak-agak untuk membelinya, kerana aku jamin, pasti puas hati jika menggunakan peranti iOS. Dari segi kelancaran serta masa lengah, iOS adalah sangat-amat-kaw-kaw lancar, jika nak dibandingkan dengan Android yang ada masa lengah lebih kurang +-0.05 saat. nampak sikit saja kan? Tapi sangat besar bezanya. Oh ini bukan fakta di internet, ini pendapat peribadi. Tapi sesiapa yang pernah mencuba menggunakan kedua-dua jenis peranti berlainan sistem operasi ini pasti akan faham apa yang aku cuba sampaikan..

Baik, kita pergi kepada spesifikasi iPhone 5. Macam yang korang tengok pada gambar di atas, capaian rangkaiannya adalah boleh dicapai di Malaysia. Dimensinya ada sedikit ralat dan aku dah malas nak betulkan pada gambar..bagi iPhone 5 = 123.8 x 58.6 x 7.6 mm.. dan bagi iPhone 4s = 115.2 x 58.6 x 9.3 mm.. Okey, sambung lagi pasal iPhone 5..oh ya, keunikan yang paling menyusahkan utama, adalah iPhone 5 menggunakan kad sim nano (nano simcard), yang merupakan versi kad sim paling kecil dalam pasaran telefon mudah alih dunia sekarang. Kelebihan kad sim ini? Secara teknikalnya aku tak pasti sangat, cuma dari segi saiz, sangatlah kecil...sila rujuk rajah di bawah..



Haha, kecil betul kad sim nano ni. Kad sim mikro pun dah nampak macam sangat kecil bagi aku (digunakan dalam iPhone 4 dan iPhone 4s). Tapi korang jangan risau kalau nak beli iPhone 5, tak lama lagi insya Allah akan dilancarkan dekat Malaysia, dan beberapa telco Malaysia mula menyediakan kad sim nano, contohnya Digi dan Maxis. Oh maaf, telah dilancarkan sebenarnya bagi Maxis dan Digi. Celcom? Belum ada apa-apa kenyataan rasmi lagi, tapi aku yakin nanti akan adalah, sila bersabar sahaja. *Umobile jangan dilupa*..





Review yang maybe tak berapa nak detail dan mungkin tak boleh dipanggil review pun agaknya, tak apalah. Dapatlah aku berkongsi serba sedikit yang aku tahu mengenai peranti Apple Inc ni. Kalau korang ada soalan, insya Allah aku cuba google jawab okey.. segala rujukan adalah dibuat berasaskan sumber-sumber di bawah..semoga bermanfaat. =)



sumber :
http://store.apple.com/us
http://www.gsmarena.com
http://www.soyacincau.com/

No comments:

Post a Comment