Followers

Sunday, September 16, 2012

Samsung Galaxy SIII - Designed for Humans, Inspired by Nature


Assalamualaikum wbt..!

Penat nye badan aku sekarang..lepas makan dan berbowling dengan kawan-kawan di IOI Mall siang tadi, badan rasa letih-lesu saja. Tapi still, duduk tegak depan PC masih mampu aku lakukan..sayang korang semua CSians..!!

Okay, mari berbalik pada topik utama, seperti yang korang baca pada title post ni.. "Samsung Galaxy SIII - Designed for Humans, Inspired by Nature" (SGSIII) itu sebenarnya motto ataupun kira slogan bagi produk perdana Samsung yang baru saja dilancarkan pada bulan Mei 2012, menggantikan Samsung Galaxy SII (SGSII) yang menjadi produk perdana Samsung pada tahun 2011. Oh ya, segala apa yang mungkin aku akan perkatakan mungkin bukanlah fakta 100% tepat..tetapi lebih kepada pendapat peribadi aku sendiri.. okeh, jom kita tengok sedikit rupa bentuk peranti ini..



humm, macam mana? bagi aku, rupa bentuk SGSIII ini sangat cantik dan kelihatan eksklusif. Aku ada try guna SGSIII milik kawan aku..bagi aku, prestasi SGSIII ini adalah amat baik jika dibandingkan dengan SGSII, masa lengah (lag) boleh dikatakan hampir tiada pada peranti ini..manakan tidak, spesifikasi SGSIII boleh dikatakan hampir sekali ganda jika dibandingkan dengan SGSII..sila rujuk jadual perbandingan spesifikasi di bawah..mungkin perbandingan tidak detail seperti dalam website lain, tapi bagi aku, aspek-aspek di bawah ini yang selalu aku lihat sebelum berfikir sama ada mahu membeli peranti itu atau tidak.


Okeh, perkara pertama seperti yang korang lihat adalah Capaian Rangkaian. Apa itu GSM? Ia merupakan akronim untuk "Global System for Mobile communications". GSM merupakan standard antarabangsa untuk penggunaan telefon bimbit/selular. Jadi, walau ke mana saja korang pergi dalam dunia ini asalkan telefon bimbit itu menyokong capaian rangkaian GSM, ia masih boleh digunakan dengan kad SIM korang, cuma cajnya mungkin berbeza. Walaubagaimanapun, mungkin perbezaan negara/benua mempengaruhi kebolehgunaan sesuatu telefon bimbit. Sebagai contoh, Malaysia menggunakan capaian rangkaian GSM 900 dan 1800, jadi kedua2 SGSII dan SGSIII boleh digunakan di Malaysia, berbeza dengan beberapa peranti lain, contohnya daripada Motorola, yang kebanyakannya hanya menyokong capaian rangkaian CDMA (Code Division Multiple Access) *sila Google sendiri untuk mengetahui definisi dan fungsi capaian rangkaian ini secara lebih lanjut*, contohnya Motorola Droid Razor HD yang baru dilancarkan. Peranti-peranti yang cuma menyokong capaian rangkaian CDMA adalah TIDAK BOLEH digunakan di Malaysia (sebenarnya boleh.....cuma korang decide sendiri daripada forum ini..aku pun sedikit confuse..jadi basically baik aku kata tak boleh guna CDMA-enabled devices dekat Malaysia..)

Baiklah aspek seterusnya, saiz skrin..itu merupakan pendapat peribadi, bagi aku sendiri, aku menggemari peranti yang mempunyai saiz skrin 4.5 inci ke atas..berat peranti..aku tak berapa kisah sebenarnya, cuma SGSII dan SGSIII ni kedua-duanya SANGAT RINGAN, rasa macam nak jatuh je kalau aku pegang. Okay, bagi kemampuan NFC pula, bukanlah sesuatu yang mandatori, tapi agak penting bagi aku..sebab apa? Perkongsian maklumat/data adalah sangat pantas untuk dilakukan melalui penggunaan NFC (S-Beam pada SGSIII...SGSII tak boleh).. Bagi versi sistem operasi Android, lebih baru versi Android itu, lebih baik, kerana versi Android yang baru akan sentiasa ditambah baik dari semasa ke semasa oleh Google sendiri..

Resolusi kamera, sekurang-kurangnya 5MP adalah sudah mencukupi *personally*..bagi Chip Pemproses Teras (CPU) -betul ke tak aku translate ni- , perbezaan adalah amat ketara antara kedua-dua peranti. Oleh itu, prestasi juga adalah sekali ganda lebih baik bagi SGSIII berbanding SGSII. Harga pula....well..kalau dapat free lagi lah aku mahu memilikinya..! hehe..~~

Oh, nampaknya agak panjang post aku kali ini..
Nak ikutkan, aku boleh tulis lebih panjang lagi..tapi cukuplah setakat di sini..harap ada faedah untuk korang semua melalui post aku kali ini..oh, btw aku tetap akan membuat post lain sebegini, tapi bagi peranti daripada beberapa pengeluar terkenal, contohnya Apple, HTC, RIM dan beberapa nama besar lain..insya Allah..

okay, tangan lenguh, cukup sampai di sini buat masa ini..~~







Source of references/images:
Credits to : GSM Arena, Samsung Global Website

No comments:

Post a Comment