Followers

Monday, September 10, 2012

Keikhlasan itu boleh datang dengan keterpaksaan..

Assalamualaikum wbt..

Selamat pagi semua!! Oh pagi isnin yang indah dan me-mengantokkan...
Hari yang orang kadang-kadang tak gemar sebab permulaan untuk the whole working/studying week...

*oh btw selamat berjaya diucapkan pada semua yang akan mula mengambil peperiksaan UPSR pada hari ini sehingga Khamis kalau tak silap..korang akan mencapai milestone yang pertama dalam hidup korang..insya Allah selamat berjaya pada semua =)*

ok sebab hari ni masuk office pukul 9 pagi, boleh lah lepak2 dulu kat rumah jap. ok based on tajuk post aku, nak bincang sikit lah pasal keikhlasan yang dilahirkan melalui keterpaksaan..mungkin ramai penulis lain yang pernah berbicara pasal ini, cuma versi diorang, diorang punya lah..aku punya, aku punya lah..maybe tak best macam diorang punya kot..but whatever it is, here goes..

persoalan yang paling sinonim dengan keikhlasan ni basically banyak berkenaan diri kita..keikhlasan kita untuk melakukan sesuatu perkara itu boleh dipupuk daripada keterpaksaan..contoh nya lah, ibadah utama kita sebagai orang Islam..perkara pertama yang akan ditimbang di akhirat sana..iaitu solat..seperti yang kita semua pelajari, tak kisah lah di sekolah kah, bila cikgu cakap "okey, kamu WAJIB solat, kalau tak, masuk neraka".. ini menunjukkan solat itu merupakan sesuatu yang sangat wajib @ perlu dilakukan. dan dalam beribadah ini, kita kena ikhlas..macam mana nak ikhlas dalam bersolat contohnya? Kita kena lah solat selalu, jangan miss langsung, lagi afdhal jika semua solat dilakukan di awal waktu.. bersolat tu bukan perkara yang mudah..kalau tak, masakan Imam Ghazali akan cakap macam ni.. "Perkara yang paling ringan dalam dunia ini adalah meninggalkan solat"..

kadang-kadang, kita rasa nak bersolat tu punya lah payah..lebih-lebih lagi macam masa selepas kita balik bekerja di waktu petang..mula-mula, kita lengah-lengahkan.. "oh, nanti dulu lah...lepak dulu..sat gi solat lah"....pastu dah makin lama makin lemak lambatkan solat sampai jadi "ermmm...tak payah lah solat"..see...itu masalah disiplin dengan PENCIPTA kita.. walaupun merasa terpaksa untuk menunaikan solat, kita mesti lakukan juga ibadah solat ini.. kita paksa diri kita..kerana keterpaksaan itu boleh mendatangkan keikhlasan.. insya Allah.. =)

itu baru bab solat...anyway tajuk post ni applicable untuk banyak situasi..banyak jer lagi benda yang maybe perlukan paksaan pada diri sendiri baru boleh dicapai..contoh lah..untuk seseorang wanita itu bertudung / kekal bertudung..bukan mudah untuk berterusan bertudung..korang boleh fikir sendiri ini macam mana, aku pun bukan baik sangat dalam bidang macam ni..cuma..korang boleh fikir sendiri..

biar terpaksa di dunia..sebab kat akhirat dah tak payah terpaksa dah.. =)

No comments:

Post a Comment